Jóga

Správné držení těla

0Kč
IMG_2227

Správné držení těla aneb Jak pomoci své páteři v běžném životě i józe

Správné držení těla není jen záležitost vizuální, a tedy toho, jak vypadáme a jak esteticky se pohybujeme. Takzvaná rovná záda jsou nesmírně důležitá proto, abychom netrpěli dlouhodobými bolestmi pohybového aparátu, abychom byli schopni bezpečně cvičit a v neposlední řadě aby nám tělem správně proudila energie (kterou známe jako pránu nebo Qi – čchi).

Podle moderní medicíny se na páteř upínají žebra, nepřímo klouby a kosti horních a dolních končetin, vazy, šlachy a svaly, a to vše tvoří pohybový aparát těla, jehož zdraví (nebo naopak špatný stav) přímo ovlivňuje pocit fyzické pohody v životě.

Podle jógové teorie je páteř sídlem energetického kanálu sušumna, z nějž vyvěrají takzvané nádí, a tedy tisíce drobných energetických drah, které distribuují po našem fyzickém i nefyzickém těle energii a zodpovídají za zdraví celé naší bytosti.

 

Přitom nám většinou nestačí uvědomit si – aha, teď nestojím/nesedím rovně. Návyky ke správnému držení těla potřebujeme získávat vědomě, pravidelně a dlouhodobě.

 

Náš krátký kurz vás provede základy, které se týkají správného postoje a sedu tak, aby páteř netrpěla, a tím aby byly v pořádku i zbývající části těla.

Pro správné držení těla potřebujeme procítit a poznat především tři části naší páteře a jejich související oblasti těla:

  • bedra
  • hrudní páteř
  • krční páteř

Správným postavením všech těchto tří částí nejenže vyřešíme mnohé zdravotní potíže, jako jsou bolesti v zádech, přetížená bedra nebo obtížné dýchání, ale také skrze něj můžeme bezpečně cvičit a věnovat se fyzickému pohybu, aniž by hrozilo zranění kloubů, úponů, meziobratlových plotének atd.

 

Kurz je vhodný pro všechny, kdo:

  • si zatím moc neví rady s tím, jak trénovat zdravé držení těla, protože vás krok po kroku provede úpravou jednotlivých částí páteře a technikami, jež vás lépe seznámí s vaším tělem.
  • chtějí začít cvičit (jógu, čchi-kung, bojová umění atd.), ale kdo se bojí, aby tím netrpěl jejich pohybový aparát.

 

Kurz je také výborným úvodem k dalším kurzům, kde se věnujeme jógové sestavě Pozdrav Slunci nebo Osmi pohybům páteře. Je výborný rovněž jako úvod nácviku Plného jógového dechu (další kurz), neboť správného dýchání nedosáhneme bez správného držení těla.

 

Naučíte se správné držení těla:

  • ve stoje
  • v sedu
  • v pozici Kočky

 

Zde je krátká ukázka toho, jak by to nemělo vypadat a co se dá napravit:

  • Úvod

    Také o sobě víte, že máte špatné držení těla? Možná se pojí s bolestmi páteře, případně byste chtěli působit sebevědoměji, nemít hlavu schovanou mezi rameny a umět se krásně a bezpečně narovnat. Pojďte do toho s námi!

  • Správné držení těla

    Správné postavení páteře a končetin můžete natrénovat nejen pro sed a stoj (chůzi), ale i pro různé druhy cvičení, například jógu. Pojďte si to s námi vyzkoušet – pro stoj, pro sed i pro výchozí jógovou pozici (Kočku).

  • Závěr

    Zdravé držení těla, správné postavení páteře a napojení končetin je důležité pro bezbolestný pohyb a život. Podívejte se na pár tipů, které vám mohou ještě víc pomoci.

Lektor

Avatar uživatele
Daniela Pilařová

Lektorka a terapeutka. (Sebe)udržitelnost. Jóga. Čínská medicína. Fytoterapie. Dietetika. Medicinální houby. Ekologie vnější a vnitřní. A zdravý rozum.

Obdobné kurzy